Nyheder / EU 20. februar 2024
Bemærk: Denne nyhed er over 3 måneder gammel

EU-bilsalget for 2024 blev skudt i gang med stor fremgang

image description

EU’s bilsalg voksede i januar, og vejene blev mange nye elbiler rigere. Det danske bilsalg, som ellers plejer at holde fint trit med de øvrige EU-lande, kunne dog ikke følge med i januar.

Bilsalget i EU fra januar har fastholdt det positive momentum fra bilåret 2023, hvor salget endelig genvandt fodfæstet efter nogle hårde år i bilindustrien. Den første måned i 2024 bød på 851.689 nye personbiler, hvilket er 12 procent flere end i januar 2023.

Det er godt at se, at den positive salgsudvikling fra 2023 lader til at fortsætte ind i det nye år. Samtidig fortæller den generelle positive udvikling for januar måned i EU, at det danske salg, som var præget af tilbagegang, med storsandsynlighed var påvirket af det lavere bundfradrag i registreringsafgiften, som steg igen d. 1. februar. Danskerne er enormt følsomme for pris og ændringer i afgift, som vi også ser et eksempel på her,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

EU’s drivmiddelfordeling bevæger sig gradvist mod grønnere drivmidler. Januar bød på knap 29 procent flere elbiler end i samme måned året forinden, hvilket gav elbilerne en markedsandel på 10,9 procent. I Danmark lå andelen af elbiler i januar på 35 procent, og selvom den er betydeligt højere end andelen i EU, er den ikke så høj, som den kunne have været:

Tallene fra januar viser tydeligt, at Danmarks elektriske forspring over EU-gennemsnittet er betydeligt reduceret, hvilket understreger, hvor afgørende det er, at afgifternes holdes i ro. Den grønne omstilling af bilparken kræver de rigtige politiske rammer,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

 

Statistik fra EU i januar 2024

Yderligere oplysninger

Citater mv.
Mads Rørvig
Adm. direktør
Data mv.
Kristine Bonnerup Vind
Konsulent

FAKTA

Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020 og prisen for disse biler var over 900 milliarder kroner.

Kildeangivelse

De Danske Bilimportører, ACEA