Gode vilkår til lovlydige selskaber

Leasingbranchen har været præget af udfordringer med brodne kar, der ikke overholdt områdets lovgivning, og branchen har desuden været ramt af hårde straffe efter problemer med vanvidsbilisme. En licensordning kan skabe bedre forhold for både aktører og forbrugere på markedet. Den vil genskabe tilliden til en branche, hvor der ikke tidligere har været sat tilstrækkeligt ind over for snyd og fusk.

Manglende tilsyn og sanktioner over for brodne kar i branchen samt snyd med afgifter har medført omfattende provenutab for statskassen. Det underminerer tilliden til hele branchen – også til alle de lovlydige selskaber, der holder sig inden for reglerne. Mobility Denmark opfordrer derfor til, at myndighederne får de ressourcer, der skal til for at opdage klonede biler samt fusk med bilsyn og registreringsafgifter i leasingbranchen. 

Mobility Denmark opfordrer til, at der indføres en licensordning for leasingbranchen. Formålet er at sikre, at kun seriøse og lovlydige aktører kan operere på markedet. En sådan ordning vil ikke alene hæve standarden og sikkerheden for forbrugerne, men også styrke integriteten og professionalismen i bilbranchen. Med en licensordning vil det være sædvanlig praksis at indføre kapitalkrav, skærpede tilsynskrav og en fit & proper-vurdering for både direktion og bestyrelse. Licensordningen skal desuden varetages af én enkelt myndighed, som sikrer, at reglerne i leasingbranchen håndhæves, og desuden er reguleret i overensstemmelse med lignende brancher.  

 

Vanvidskørsel er fuldstændig uacceptabelt og skal bekæmpes. Men loven har akut behov for et servicetjek, for at køre i narkopåvirket tilstand er ikke direkte omfattet af vanvidskørsel. Det skal det naturligvis være. Til gengæld rammer sanktionerne ved vanvidskørsel ofte helt skævt. Lovlydige leasingselskaber, der gør alt inden for lovens rammer for at undgå en vanvidsbilist, bliver ramt uforholdsmæssigt hårdt, når bilen konfiskeres. Det er en regning, som der i sidste ende kun er de lovlydige leasingtagere til at betale. 

Vi opfordrer derfor til, at konfiskationen ændres til en bøde svarende til bilens værdi, da mange vanvidsbilister ikke kan eller vil betale erstatning til leasingselskabet ved konfiskation af bilen. En bødestraf vil i højere grad ramme vanvidsbilisten frem for leasingselskabet, og straffen vil derfor være mere retfærdig end den nuværende. 

 

Den nuværende registreringsafgift er baseret på bilens værdi, og det skaber ikke bare udfordringer for leasingselskaber, men også en lang, unødvendig vurderingsproces i det offentlige. En værdibaseret beskatningsmodel giver udfordringer i udformningen af kontrakter, fordi der er usikkerhed om køretøjets fremtidige værdi, og det er en ulempe for både forbrugerne og branchen. Bilbeskatningen bør derfor gentænkes, så den bliver mere forudsigelig og målrettet omkostningerne ved bilisme, især trængsel, frem for bilens pris fra fabrikken.