Fleksible transportløsninger skal tilgodeses
Bilen er en central del af transporten i Danmark, men ikke alle har brug for at have fast adgang til egen bil. En prioritering af korttidslejede og delebiler vil ikke bare have en positiv effekt på trængslen i byerne, men også være et vigtigt skridt mod en mere fleksibel og bæredygtig mobilitet.
I de store byer står en stor del af bilerne stille på samme parkeringsplads fra mandag til fredag, fordi de kun bruges i weekenden. Det lægger pres på de i forvejen overfyldte p-pladser og bidrager til trængsel. For mange danskere kan fire faste hjul med fordel skiftes ud med mange fleksible hjul, og det kan derfor være gavnligt at tilgodese udlånte og delebiler i bybilledet.
Mobility Denmark foreslår, at der laves tiltag, der både giver delebilerne plads i byrummet, og som også giver forbrugerne incitament til at vælge en mere fleksibel billøsning. Der bør allokeres flere parkeringspladser til delebiler, og der kan også sikres bedre forhold for denne type biler f.eks. ved at etablere ladestandere til elektriske delebiler, nedsætte parkeringsgebyrer eller lempe regler for kontrolafgifter. En øget prioritering af delebiler og udlånte biler kan nedbringe antallet af biler i byerne og dermed også fremme den grønne omstilling.
Trængslen kan også afhjælpes ved at gøre det mere attraktivt for virksomheder at vælge korttidsleje-løsninger. Korttidsleje af biler giver virksomheder den nødvendige fleksibilitet til at dække transportbehov uden at eje og vedligeholde en stor flåde af køretøjer. Med større incitamenter til at vælge delebiler kan vi opnå færre parkerede biler i byerne og en mere effektiv udnyttelse af virksomhedernes ressourcer.
Under de nuværende regler kan virksomheder ikke få momsfradrag, hvis lejen eller leasingen af en bil varer under seks måneder. Et delvist momsfradrag vil give virksomheder et økonomisk incitament til at vælge korttidsleje frem for ejerskab. Dette vil fremme brugen af nyere og mere miljøvenlige køretøjer og samtidig bidrage til at reducere trængslen i byerne
Der er behov for at vilkårene for kortidsudlejning bliver opdaterede. For udlejningsbiler har den lovbestemte selvrisiko ikke været justeret i mange år og ligger derfor stadig på kun 5.000 kr. Det betyder, at udbydere af fleksible, grønne transportløsninger ofte står med en uforholdsmæssigt stor del af omkostningerne, hvis en fører kører uansvarligt eller skulle komme ud for et uheld.
Mobility Denmark mener ikke, at det skal være forbundet med en unødvendig høj risiko at tilbyde grønne transportmuligheder. Derfor opfordrer vi til en revision af den lovbestemte selvrisiko, så selvrisikoen afspejler de aktuelle markedsforhold.