Det skal være nemt at være elbilsejer

Det kræver, at der sikres gennemsigtighed og bedre vilkår for konkurrence på lademarkedet, samtidig med at opladning bliver lettere tilgængelig for de danskere, som ikke har egen parkering.

Danmark har allerede gode offentlige opladningsmuligheder, og antallet af ladepunkter vokser hele tiden for at imødekomme det stigende antal elbiler i den danske bilpark. På trods af en omfattende ladeinfrastruktur er der brug for mere konkurrenceprægede vilkår på markedet, der kan sikre de bedste priser og åbne markedet for forbrugerne. Bundling af ude- og hjemmeopladning gør det muligt for en enkelt ladeoperatør at sidde på en meget stor del af lademarkedet. Det medfører unødvendigt høje priser for opladning og gør det svært for forbrugerne at gennemskue, hvad de betaler for en opladning. 

Mobility Denmark støtter Konkurrencerådets syv anbefalinger til at forbedre konkurrencen på lademarkedet. Mobility Denmark opfordrer beslutningstagerne til at tage alle anbefalingerne alvorligt, især et midlertidigt forbud mod bundling af ude- og hjemmeopladning samt minimum to aktører på rastepladserne langs motorvejen. 

Et midlertidigt forbud mod bundling vil begrænse operatørernes mulighed for at sammenlægge ude- og hjemmeopladning i ét samlet abonnement. Det betyder, at et forbud vil udvide markedet for forbrugerne, fordi de ikke er bundet til en enkelt ladeoperatør, men i stedet orienterer sig mod den bedst tilgængelige eller billigste løsning. Det vil åbne markedet og skabe bedre vilkår for konkurrence, hvor flere operatører vurderes på deres produkter og priser.

 

Selvom der er rig mulighed for at oplade sin elbil, er der stadig mange, som skal sikres en bedre tilgængelighed. I Danmark er der over 730.000 danske familier med bil, der bor i etagebolig, rækkehus eller lignende, og som derfor ikke alle har mulighed for at opsætte deres egen ladeboks. De er derfor afhængige af den offentligt tilgængelige infrastruktur, når de skal oplade elbilen. Det er derfor ikke kun nødvendigt, at antallet af ladepunkter kan følge med efterspørgslen, men også at ladepunkterne bliver fordelt, så det bliver muligt for flere at være og blive elbilister. 

For at sikre, at opladning er tilgængelig for alle, foreslår Mobility Denmark at give “laderet” til de danske familier med bil, der ikke har egen parkering, og dermed ikke har mulighed for at opsætte egen ladeboks. Hvis borgeren gør brug af sin laderet, skal kommunen være forpligtet til at sørge for ladestandere i nærheden. Kommunerne skal lave udbud, som private aktører kan byde ind på. Det sikrer, at opsætningen af ladestanderne finansieres af private aktører til den laveste pris eller med direkte tilskud til kommunekassen.