Fritag elbiler for afgift
Registreringsafgiften på elbiler står til at stige efter 2025. Det vil bremse udrulningen af elbiler i Danmark og dermed den grønne omstilling.
Den nuværende afgiftsmodel lægger op til, at registreringsafgiften på elbiler kommer til at stige betydeligt fra 2026. Afgiftsstigningerne blev vedtaget i 2020, da man med udgangspunkt i Eldrup-kommissionens anbefalinger troede, at prisen på produktionen af elbiler ville falde fra 2026 frem. Naturligvis vil der over tid komme billigere produktion af elbiler, men forsyningsproblemer foranlediget først af covid-19 og siden krigen i Ukraine har væsentligt forsinket udviklingen, der slet ikke er sket i det tempo som forudsat i lovgivningen.
Personbiler i Danmark står for omkring 20 procent af CO2-udledningen, og der er derfor stort potentiale for reduktion af CO2-udledningen i yderligere udbredelse af elbiler. Men afgiftsstigninger allerede fra 2026 vil medføre en betydelig opbremsning af elbilsalget – og dermed omstillingen til en grønnere bilpark og transportsektor i Danmark.
Historien viser, at danskerne er ekstremt følsomme overfor afgiftsændringer, ligesom bilkøberne i vores nabolande. Eksempler fra både Sverige og Tyskland har vist, at det går ud over elbilsalget, når incitamenter fjernes for hurtigt. Vi forventer derfor en markant ændring af danskernes købeadfærd fra 2026, hvis elbilerne bliver dyrere og de fossile biler bliver gjort mere attraktive.
Hvis yderligere indfasning af registreringsafgiften derimod udskydes til 2030, hvor udbuddet af elbilmodeller, især de mindre, billigere modeller, er større, kan vi undgå at elbilsalget styrtdykker som et resultat af store prisforskelle mellem elbiler og fossile biler. Det vil bidrage til den grønne omstilling og de danske klimamål.