Nyheder / EU 9. marts 2023
Bemærk: Denne nyhed er over 3 måneder gammel

2022 var et godt år for EU’s lastbiler

image description

Lastbilerne oplevede fremgang i 2022 både i Danmark og i EU som helhed. Ellastbiler udgjorde 0,6 procent af det samlede salg.

Antallet af nye diesellastbiler i EU i 2022 steg med 3,7 procent, hvilket betød, at der kom 274.058 nye diesellastbiler ud på vejene. Centraleuropa var en stor del af udviklingen. På de fire hovedmarkeder, oplevede Spanien og Italien vækst i salget på henholdsvis 11,6 og 4,6 procent, mens både Frankrig og Tyskland havde en lavere salg end i 2021 på henholdsvis 3 og 2,4 procent. Antallet af lastbiler på benzin faldt med 17,4 procent, hvilket vil sige, at der kun kom 157 nye benzinlastbiler over hele året.

Danmark leverede et godt lastbilssalg i 2022 med fremgang i langt de fleste måneder og dermed en samlet stigning på 11,3 procent.

Nye drivmidler spirer frem

Der kom 1.656 nye ellastbiler ud på vejene i EU i 2022. Det betød, at markedsandelen steg fra 0,5 procent i 2021 til 0,6 procent i 2022. Tyskland stod for halvdelen af de nye ellastbiler. Antallet af hybridlastbiler faldt derimod med 16,1, eftersom der kun var 47 nye hybrider i alt over hele året. Andelen af lastbiler på alternative drivmidler, herunder naturgas, LPG gas, biomassebrændstoffer og etanol, udgjorde 2,8 procent.

Hvor 0,6 procent af lastbilerne var på el i Danmark i 2021, var det hele 1,8 procent i 2022. Danmark lægger sig dermed igen i front i den grønne omstilling af transporten, ligesom det er tilfældet ved personbilerne.

Den tunge transport står over for en stor omstilling når det kommer til drivmidler, hvilket er en nødvendighed når man ser på transportens samlede andel af klimaregnskabet. Det kræver samtidig gode forudsætninger, blandt andet den nødvendige infrastruktur i hele EU,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør i De Danske Bilimportører.

De nyere lastbiler med ny teknologi udleder mindre CO2 end de ældre – uanset drivmiddel. Derfor er udskiftningen af lastbilparken i sig selv noget, der gør en forskel for den grønne omstilling, selv når det ikke er ellastbiler.

Yderligere oplysninger

Mads Rørvig
Adm. direktør

Kildeangivelse

Tekst bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører

Tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk, ACEA