En erstatning af den nuværende værdibaserede registreringsafgift med en teknisk afgift vil forenkle processer for myndigheder og erhvervsliv, nærmest umuliggøre svindel med bilafgifter og frigøre op mod 250 offentlige stillinger.

I dag beregnes registreringsafgiften for biler ud fra bilens værdi. Det lyder simpelt, men i praksis er det en kompliceret proces, der involverer en række vurderinger og genvurderinger af bilens markedspris. Denne metode skaber en stor administrativ byrde for både myndigheder og erhvervslivet, samtidig med at den åbner op for muligheden for fejl og svindel.

For at kunne fastsætte en bils værdi skal Motorstyrelsen blandt andet tage højde for bilens model, alder, stand og udbud på markedet. Disse vurderinger kan variere betydeligt og bliver derfor ofte anfægtet. Dette medfører et stort antal sager, der skal behandles af Motorstyrelsen, Skattestyrelsen og Skatteankestyrelsen. Mobility Denmark vurderer, at omkring 250 offentlige stillinger er dedikeret til opgaver relateret til værdifastsættelse af biler og de juridiske processer, der følger med.

En teknisk baseret afgift vil kunne løse mange af disse udfordringer. I stedet for at beregne afgiften ud fra bilens markedsværdi kan man tage udgangspunkt i bilens tekniske specifikationer, som allerede er dokumenteret i bilens COC-dokument (Certificate of Conformity). Dette dokument indeholder standardiserede oplysninger om blandt andet bilens motorstørrelse, vægt og brændstofforbrug.

Ved at skifte til en teknisk baseret afgift kan systemet blive langt mere gennemskueligt og retfærdigt. Forhandlere og forbrugere vil hurtigt kunne aflæse afgiften uden behov for omfattende vurderingsprocesser. Samtidig bliver det nærmest umuligt at svindle med afgiften, da tekniske data er objektive og svære at manipulere.

  • Mindre administration: Med et enkelt og objektivt system vil behovet for vurderinger og genvurderinger forsvinde, hvilket kan frigøre op mod 250 offentlige stillinger.
  • Hurtigere sagsbehandling: En forenklet proces betyder, at bilkøbere og forhandlere ikke skal vente på vurderinger.
  • Færre ressourcer spildt: Både offentlige midler og virksomheders tid kan bruges mere effektivt.
  • Bedre kontrol: Svindel og fejl minimeres, da systemet baseres på objektive data.

 

Ved at gentænke registreringsafgiften som en teknisk afgift kan vi skabe et mere effektivt og retfærdigt system, der gavner både borgere, erhvervsliv og det offentlige.