Væksten fra januar fortsætter ind i februar, hvor nyregistreringerne voksede med 11,5 procent. Særligt andelen af elbiler stiger i EU.
I februar var der i EU en fremgang på 11,5 procent i nyregistreringer af personbiler. Der er tale om en fremgang på 802.000 enheder, når man sammenligner med samme måned sidste år. På landeniveau var der generelt stor vækst, og i regionens fire nøglemarkeder var der fremgang i alle. Spanien og Italien var bannerførere på væksten og kunne henholdsvis præsentere vækst på 19,2 procent og 17,4 procent. Frankrig følger efter Spanien og Italien med en vækst på 9,4 procent. Det tyske marked vækstede med 2,8 procent og var dermed det primære marked som vækstede mindst.
I de to første måneder af 2023 er Tyskland det nøglemarked som er vokset mindst. Det tyske marked er i løbet af 2023 vokset med beskedne 0,2 procent, som står i stærk kontrast til massive fremgange i Spanien (+32,1 procent) Italien (18,2 procent) og Frankrig (9,1 procent). På trods af den beskedne vækst i Tyskland, så er Tyskland stadig det største marked i EU, hvor der blev solgt 85.000 flere biler end markedets nummer to, Frankrig.
”Det er værd at bemærke at der igen er fortsat fremgang i bilsalget. Bilsalget I EU var hårdt plaget af komponentmangel, og selvom problemet synes at løse sig og vi igen ser fremgange, så er der stadig meget usikkerhed på markedet” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører
Februar måned bød på endnu en stigning i registreringer af nye elbiler. Væksten var for februar på 39,7 procent sammenlignet med samme februar sidste år. Opgjort i enheder kom der 97.000 flere elbiler på de europæiske veje i februar måned. Denne fremgang giver elbilerne en markedsandel på 12,1 procent for februar måned, og det er en fremgang på 2,4 procentpoint i forhold til februar 2022, hvor elbilerne havde en markedsandel på 9,7 procent. Alle på nær to af regionens markeder bidrog væsentligt til denne vækst med to- og trecifrede procentvise stigninger. De 3 største markeder i februar var Tyskland (+14,7 procent), Frankrig (+45,7 procent) og Holland (+88,9 procent)
Hybriderne (HEV) vækstede ligeledes med 22,3 procent. De 4 primære markeder kunne alle præstere tocifret vækst, hvilket bragte HEV’ernes markedsandel op på 25,5 procent. Fremgangen til el og hybridbilerne i EU kommer – blandt andet – på baggrund af et fald for plug-in hybriderne. Særligt det tyske marked var i en nedgang på 44,8 procent, hvilket skyldes, at tilskud til Plug-in hybrider i Tyskland sluttede i 2022
Der var fortsat fremgang for nyregistreringer af nye benzinbiler i EU. I februar var der en stigning på 11,1 procent, hvilket giver benzinbilerne en markedsandel på 36,7 procent. Denne fremgang kan ses på alle de fire hovedmarkeder i EU. Spanien havde den største stigning på 19 procent. Dernæst var der fremgange i både Italien (+16,3 procent), Tyskland (+8,9 procent) og Frankrig (+7,7 procent).
Dieselbilerne fortsatte deres tilbagegang. Februar måned bød, trods stigninger i Centraleuropa, på et fald i salget på 8,4 procent. I forhold til markedsandel betød dette et fald på 2,2 procentpoint i markedsandel fra 17,2 procent til 15 procent.
Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020, prisen på disse bliver var over 900 milliarder kroner.
De Danske Bilimportører, ACEA