Der kan være svindlet og lavet fejl med større beløb i registreringsafgift pga. forkert indberetning af registreringsafgift ved uautoriserede brugtimport af elbiler.
Importen af uautoriserede nyere brugte biler er steget voldsomt de seneste år. I 2018 og 2019 blev der hvert år brugtimporteret under 6.000 nyere brugte biler, men det tal er de seneste år steget til over 20.000 biler årligt. Noget tyder på, at denne trafik kan være forstærket af svindel med afgift og fejlagtige indberetninger, der har holdt priserne kunstigt lave. Det bliver i dag afdækket af TV2.
“Vi kan ikke leve med, at der systematisk kan være svindlet og lavet forkerte indberetninger i forhold til uautoriserede brugtimportøreres registreringsafgift. Staten kan være gået glip af meget store beløb, og der er sket ulige konkurrence i markedet” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Når en brugtimporteret bil skal indregistreres i Danmark, skal man ved afgiftsberegning tage udgangspunkt i hvad nyprisen var i Danmark på første registreringstidspunkt i udlandet, hvilket ofte ikke er det, man har gjort. Eksempler betyder, at en meget stor del af de brugtimporterede biler har indberettet en forkert nypris, hvilket gør, at man kan indregistrere en bil til 0 kr. i afgift, som ellers skulle have betalt ca. 30.000 kr.
“Vi har tillid til, at myndighederne følger disse sager til dørs. Det vil uden tvivl have store konsekvenser i branchen for uautoriseret brugtimport, da der så vil skulle ske afgiftsberigtigelse, og nogle sandsynligvis vil blive ramt af de strafferammer, der på dette område er ganske høje,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører