Mobility Denmark glæder sig over, at regeringen i sit nye regeringsgrundlag fastholder ambitionen om at undersøge modeller for en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler.
I det nye regeringsgrundlag, lægger Regeringen op til at følge op på ekspertgruppens arbejde med en omlægning af bilafgifterne, når gruppen fremlægger sine anbefalinger i andet halvår af 2026. Ifølge regeringsgrundlaget skal ekspertgruppen blandt andet opstille konkrete modeller for en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler.
“En afskaffelse af registreringsafgiften vil være et af de mest effektive greb til både at styrke den grønne omstilling og reducere bureaukratiet omkring bilbeskatningen. Derfor er det positivt, at regeringen fortsat ønsker konkrete modeller for, hvordan registreringsafgiften på elbiler kan afskaffes permanent,” siger adm. direktør i Mobility Denmark, Mads Rørvig.
Efter de gældende regler vil registreringsafgiften på elbiler begynde at stige fra nytår. Det risikerer at gøre elbiler dyrere og skabe usikkerhed blandt bilkøberne på et tidspunkt, hvor elektrificeringen af den danske bilpark for alvor er kommet op i fart.
”Det er afgørende, at vi undgår de planlagte afgiftsstigninger på elbiler ved årsskiftet. Hvis målet er at gøre elbilen til et reelt valg for flere danskere, giver det ikke mening at gøre den dyrere. Tværtimod bør vi skabe stabile og langsigtede rammer, som understøtter den grønne omstilling,” siger Mads Rørvig.
Fakta
Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenester og biludlejning.