Mobility Denmark ønsker et opgør med forældede regler og en energimærkning, der bedre afspejler bilers faktiske energiforbrug og CO₂-udledning.
De nuværende regler for energimærkning af biler blev indført for mere end ti år siden og er baseret på EU’s WLTP-standard for måling af brændstofforbrug og CO₂-udledning. Selvom standarden blev udviklet for at give mere præcise oplysninger, er reglerne siden blevet overhalet af den teknologiske udvikling og elektrificeringen af bilmarkedet. Derfor opfordrer Mobility Denmark nu transportministeren til at opdatere reglerne.
“Vi står med et energimærkningssystem, der i sin nuværende form hører fortiden til, da det stiller krav om energimærkeoplysninger på en fysisk plakat hos forhandleren og fysiske pjecer. Regeringen har som ambition at få ryddet op i unødvendige og bureaukratiske regler, og det vil vi meget gerne bidrage til. En opdateret energimærkning vil være et godt bud,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Mobility Denmark ønsker en mere retvisende og brugervenlig energimærkning, som gør det nemt for forbrugerne at vurdere bilers faktiske energiforbrug. Foreningen mener, at energiklasser til elbiler og plug-in hybrider må anses for at være væsentlige forbrugeroplysninger – ikke blot CO₂-udledning. Et nyt energimærke kan også med fordel tage højde for online salg, hvor fysiske pjecer og energimærkningsplakater ikke er i en mulighed.
“Forbrugerne skal have adgang til præcise og pålidelige oplysninger om energiforbruget – uanset hvor og hvordan de handler. En måde at sikre det, kunne være, hvis oplysningerne eksempelvis må gives gennem en QR-kode. Derudover bør der også være fokus på at der stilles samme krav til forbrugeroplysning ved salg af nye og brugte biler,” understreger Mads Rørvig.
Mobility Denmark opfordrer derfor til handling og dialog mellem myndigheder og branchen for at udvikle et nyt system, der både er mere enkelt og mere retvisende.