Regeringen har netop fremlagt deres udspil ”Tættere på – Grønne byer og en hovedstad i udvikling”. De Danske Bilimportører tager godt imod udspillet, der bringer Danmark op på internationalt niveau, hvor der stilles krav til personbilernes miljøbelastning.
”Hvis vi for alvor skal bilernes miljøbelastning til livs, er det helt naturligt, at samfundet stiller krav til de biler, der kører på vejene. Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til højere miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye. Vi så gerne, at de kommende krav kommer til at gælde for både benzin- og dieselbiler,” siger Mads Rørvig, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Alene i Europa investerer bilindustrien årligt over 60 mia. euro i forskning og udvikling i nye teknologier, hvilket er markant mere end fx medicinalindustrien. Nye miljøzoner for personbiler i Danmark vil for alvor bringe den nyeste teknologi i spil på de danske veje.
”Vi skal hurtigst muligt have den nyeste teknologi ud på de danske veje, så vi kan høste klima- og miljøgevinsterne. Men det skal naturligvis ske med en ordentlig indfasning, så danskerne i god tid kan tage højde for de nye miljøzoner, når bilen alligevel skal skiftes,” siger Mads Rørvig og fortsætter:
”Særligt forslaget om nulemissionszoner er meget vidtgående og kan næppe indføres uden en særlig lang indfasningsperiode, da udbuddet af el- og brintbiler med tilstrækkelig rækkevidde skal være større. Det afgørende er, at vi som minimum stiller krav til, at en bil skal have Euronorm 5 (biler fra 2013) og gerne euronorm 6 (biler fra 2015).”