Der var grønne rekorder i både vare- og lastbilsalget i september måned. Hver tredje nye varebil var nemlig eldreven, mens det samme gjorde sig gældende for hver fjerde nye lastbil.
Antallet af nyregistrerede varebiler var stabilt i september. I løbet af måneden blev der indregistreret 2.332 nye varebiler, hvilket er en marginal forskydning på 0,7 procent sammenlignet med samme periode sidste år. År til dato tæller de nyregistrerede varebiler 18.796 køretøjer, hvilket markerer en tilbagegang på 10,8 procent. Tilbagegangen er dog ikke overraskende set i lyset af de særligt høje registreringsniveauer i 2024. I september var 833 af de nye varebiler eldrevne, hvilket svarer til en elandel på 35,7 procent. Det er den hidtil højeste elandel i varebilsalget og betyder, at mere end hver tredje nye varebil i sidste måned var eldreven.
“Det er rigtigt positivt, at eldrevne køretøjer bliver stadig mere populære. De er en vigtig nøgle til at nå de nationale klimamål, og derfor er det godt, at vi også ser en udvikling på varebilsområdet, hvor der endnu ikke har været samme momentum som på personbilsområdet. Vi står dog over for, at registreringsafgiften på elkøretøjer bliver indfaset fra 2026, og det vil have store konsekvenser for udviklingen i varebilsalget og vil være hæmmende for den grønne omstilling på området. Vi bør fastholde interessen for de grønne drivmidler, og derfor er det afgørende med politisk opbakning,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
I september 2025 blev der også indregistreret 356 nye lastbiler, hvilket svarer til en fremgang på 11,6 procent sammenlignet med september 2024. I hele 2025 er der blevet indregistreret 4.028 nye lastbiler, hvilket er over 200 flere end sidste år. Det svarer til en stigning på 5,8 procent. Blandt de 356 nyregistrerede lastbiler i september kørte 25,8 procent af dem på el. Den største andel af el-lastbiler kunne findes i N2-kategorien, mens det i N3-kategorien kun var godt 14 procent – hvilket dog stadig er en markant udvikling i forhold til tidligere.
“September måned var generelt præget af stor interesse for grønne køretøjer, og det gjorde sig også gældende for nyregistrerede lastbiler. Hver fjerde nye lastbil var eldreven, og det skyldes både en stigende interesse i markedet og fabrikkernes forbedrede leveringsevne. Støttepuljerne forventes desuden at skubbe yderligere på udviklingen, når midlerne bliver fordelt. Selvom vi ser en positiv udvikling, er vi dog langt fra i mål, og det er vigtigt, at der fortsat afsøges nye muligheder og incitamenter, der kan understøtte omstillingen. Et eksempel kan være emissionsfrie zoner, som har haft stor succes i byer i andre lande,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om salget af varebiler, lastbiler og busser i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk
Der blev indregistreret 2.332 nye varebiler i september 2025, hvilket er blot 17 færre end i september 2024. Det svarer til en marginal forskydning på 0,7 procent. År til dato er antallet dog faldet mere markant med 10,8 procent, svarende til 2.284 færre biler end i 2024. Der er dog ikke tale om lave registreringstal, da der i år er kommet 18.796 nye varebiler til. Tilbagegangen skal i stedet ses i lyset af det ekstraordinært høje niveau i 2024.
Blandt de 2.332 nye varebiler i september var 833 eldrevne. Det svarer til en elandel på 35,7 procent og en stigning i antallet af nyregistrerede elvarebiler på 120,4 procent. Det er dog fortsat dieselbilerne, der dominerer varebilsområdet. I september udgjorde de 60,6 procent af nyregistreringerne, mens plug-in hybridbiler stod for 1,3 procent.
Antallet af nye lastbiler steg i september, hvor der blev indregistreret 356 enheder. Det er 37 flere end i samme måned sidste år, og det svarer til en stigning på 11,8 procent. I hele 2025 er der indtil videre 4.028 nye lastbiler, hvilket er 222 flere end sidste år. Dermed fastholdes niveauet fra sidste år med en mindre forøgelse på 5,8 procent.
Der blev indregistreret 92 eldrevne lastbiler i september, hvilket svarer til en andel på 25,8 procent af det samlede antal nyregistrerede lastbiler. Heraf var 51 af ellastbilerne i N2-klassen (3,5–12 ton), hvor de udgjorde 76,1 procent af de 67 lastbiler, der blev registreret i denne vægtklasse. De resterende 41 ellastbiler var i den tungere N3-klasse (over 12 ton), hvor de udgjorde en andel på 14,2 procent. Det er en markant stigning på 173,3 procent sammenlignet med september 2024, hvor de blot 15 nyregistrerede ellastbiler i N3-klassen, udgjorde en andel på 5,7 procent. Diesellastbilerne sidder dog fortsat på størstedelen af markedet blandt de tungere køretøjer.
I september blev der indregistreret 289 lastbiler i N3-klassen (over 12 ton), og de udgjorde dermed en markedsandel på 81,2 procent. Det er en lille forskydning sammenlignet med september 2024, hvor de udgjorde 83,1 procent af markedet. Antallet af lastbiler i N2-klassen (3,5–12 ton) steg tilsvarende fra 16,9 procent i september 2024 til 18,8 procent i sidste måned, hvor der blev indregistreret 67 nye varebiler i denne vægtklasse. Fordelingen har dermed været stabil sammenlignet med sidste år med forskydninger på under to procent i markedsandelene.
Der blev indregistreret 48 busser i september 2025, hvilket svarer til en stigning på 166,7 procent sammenlignet med september 2024, hvor der blev indregistreret 18 busser. Den store stigning hænger dog sammen med, at der generelt sælges relativt få busser sammenlignet med andre køretøjskategorier, samtidig med at busser ofte bliver opkøbt i større partier. Det giver ofte anledning til store procentvise udsving i bussalget sammenlignet med salget af andre køretøjer. År til dato er udviklingen mere stabil: I 2025 er der indregistreret 308 busser, hvilket er en mindre afvigelse på 2 procent fra sidste år.
Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk
Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenester og biludlejning.
Gengivelse af tekst: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk