Salget af tunge køretøjer var ikke pragende i oktober, men måneden bød til gengæld på en stigning i eldrevne køretøjer.
Der blev indregistreret 2.077 nye varebiler i løbet af oktober måned 2024, og det markerede en nedgang i salget. Sammenlignet med samme måned forrige år blev der solgt 263 færre varebiler i sidste måned, og det betød, at salget faldt med 11,2 procent. Det er kun anden gang i år, at der har været tilbagegang i varebilssalget, og år til dato er salget også steget med 12,4 procent sammenlignet med 2023. El-varebilssalget steg med 87 procent sammenlignet med oktober sidste år, da der blev sat strøm til 473 nye eldrevne varebiler. Dermed udgjorde el-varebilerne 22,8 procent af salget, hvilket vil sige, at mere end hver femte nye varebil i sidste måned var eldreven.
“Varebilssalget har generelt været præget af vækst i år, og derfor giver det ikke anledning til bekymring, at der er en måned, hvor salget er lavere. Vi glæder os meget over, at de eldrevne varebiler i sidste måned udgjorde over 20 procent af salget. Det er den højeste elandel i varebilssalget nogensinde, og det giver grund til forhåbninger for fremtidens varebilsmarked,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I oktober satte 338 nye lastbiler deres hjul på de danske veje, og det er præcis lige så mange som i oktober måned 2023. Salget er hverken steget eller faldet, og lastbilsmarkedet år til dato ligger da også stabilt sammenlignet med sidste år, med kun 79 færre lastbiler indregistreret i år. Blandt de nye lastbiler i oktober 2024 var 29 eldrevne, og det er en fremgang sammenlignet med samme måned forrige år, hvor der blev indregistreret 19 nye el-lastbiler. Eldrevne lastbiler udgjorde dog kun 8,6 procent af lastbilssalget i sidste måned.
“Det er positivt, at der er kommet flere el-lastbiler til, men der er masser af rum for at sætte tempo på processen. Der er allerede iværksat initiativer, der kan støtte udviklingen, f.eks. den nye pulje til grønne lastbiler, som vi håber vil sætte sit aftryk på statistikken. Men der er brug for, at man fra politisk hold også tænker på omstillingen af den tunge transport, så vi kan få en grønnere vejtransport i Danmark,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om salget af varebiler, lastbiler og busser i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk
I oktober måned blev der indregistreret 2.077 nye varebiler i Danmark. Det er 263 færre end i oktober forrige år, hvor der kørte 2.340 nye varebiler ud på de danske veje og gader, og det svarer til en tilbagegang i salget på 11,2 procent. Varebilssalget i 2024 er dog indtil videre fortsat bedre end i 2023, med en stigning i salget på 12,4 procent.
I oktober var mere end hver femte nye varebil eldreven. Der var 473 el-varebiler, der fik vej under hjulene i sidste måned, og el-varebilerne udgjorde dermed 22,8 procent af salget. Dermed blev der sat ny rekord for højeste elandel, der tidligere var sat i december med en andel af eldrevne varebiler på 20,4 procent.
I oktober 2024 viste salget af varebiler små forskydninger i vægtklasserne. Salget af de letteste varebiler (op til 2.500 kg) blev reduceret og udgjorde 19,9% af markedet, hvilket svarede til et fald på 2,3 procentpoint. Den mellemste vægtklasse (2.501-3.490 kg) fastholdt sin position som den mest populære kategori og stod for 52,2% af salget – en stigning på 0,06 procentpoint. De tungeste varebiler (over 3.491 kg) voksede derimod i andel og udgjorde 27,8% af markedet med en stigning på 2,2 procentpoint.
I oktober 2024 har lastbilsalget vist stabilitet sammenlignet med samme måned sidste år, med præcis 338 solgte enheder i både 2023 og 2024, hvilket betyder en uændret udvikling i salget for denne måned. År til dato ligger salget en smule under niveauet fra sidste år, med 4.150 solgte lastbiler mod 4.229 i samme periode i 2023, svarende til et mindre fald på 1,9 procent. Trods mindre udsving gennem året har markedet formået at opretholde en relativ stabilitet, selvom enkelte måneder har vist betydelige variationer.
Oktober 2024 viste lastbilsalget en gradvis ændring i drivmiddelfordelingen. Diesellastbiler dominerede fortsat markedet, men deres andel faldt til 90,5%, svarende til en nedgang på 3,9 procentpoint sammenlignet med samme måned året før. Samtidig opnåede el-lastbiler en fremgang og udgjorde 8,6% af det samlede salg, en stigning på 3 procentpoint.
I oktober 2024 udgjorde de tungeste lastbiler (over 24 ton) stadig størstedelen af markedet med en andel på 61,5%, selvom dette var et fald på 2,4 procentpoint sammenlignet med oktober 2023. Lastbiler i mellemvægtsklassen (16-24 ton) tegnede sig for 24,6% af de solgte enheder, hvilket er et lille fald på 1,8 procentpoint i forhold til sidste år. Til gengæld steg andelen af de letteste lastbiler (op til 16 ton) til 13,9%, en vækst på 4,1 procentpoint. Denne udvikling viser en tendens mod større interesse i de lettere vægtklasser, selvom de tungeste lastbiler fortsat dominerer markedet.
Der blev solgt 39 busser i oktober 2024, hvilket er 20 færre end i samme måned sidste år, svarende til en tilbagegang på 33,9 procent. Denne nedgang afspejler de seneste måneder, hvor bussalget i flere perioder har vist lignende fald. På trods af denne månedlige tilbagegang ligger det samlede bussalg for året stadig højere end sidste år, med 479 solgte busser indtil videre i 2024, hvilket repræsenterer en stigning på 9,6 procent sammenlignet med de 437 busser, der blev solgt i samme periode sidste år.
Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk
Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.
Gengivelse af tekst: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk