Mens lastbilsalget oplevede fald i tredje kvartal, og varebilsalget holdt et stabilt niveau, viser tallene en fortsat fremgang i eldrevne køretøjer.
Varebilsalget oplevede i tredje kvartal blandede resultater. Efter en positiv start i juli med en vækst på 5,5 procent, blev der i august registreret et fald på 10,3 procent sammenlignet med samme måned sidste år. September afsluttede dog kvartalet med en vækst på 7,3 procent. Samlet set endte varebilsalget for tredje kvartal stabilt på 5.632 enheder, hvilket svarer til præcis samme antal som i samme periode sidste år. Dog er salget af eldrevne varebiler steget med 3,7 procentpoint i løbet af tredje kvartal 2024, hvilket viser en større interesse for de grønnere varebiler.
“Varebilsalget har haft både frem- og tilbagegang i tredje kvartal, men med en stærk afslutning i september er vi tilfredse med resultatet. Selvom august var udfordrende, har vi formået at holde trit med sidste års niveau. Samtidig ser vi en positiv udvikling i salget af eldrevne varebiler, hvilket giver os et godt udgangspunkt for resten af året,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Tredje kvartal af 2024 har været præget af udsving i antallet af nye lastbiler. I august skete et større fald, særligt grundet et højt udgangspunkt i august 2023, og til trods for et positivt resultat i september, hvor der blev indregistreret 13,1 procent flere lastbiler, endte kvartalet samlet set med et fald på 35,6 procent. Ser man på året indtil nu, er det samlede resultat dog kun 2 procent lavere end sidste år, hvilket viser, at året som helhed stadig er tæt på sidste års niveau. Salget af eldrevne lastbiler er til gengæld steget med 5,3 procentpoint i tredje kvartal i 2024.
“Tredje kvartal har været præget af udsving i lastbilsalget, men er sluttet godt i september. Særligt positivt er det, at de nye lastbiler i højere grad kører på el. Med den nye pulje til grønne lastbiler ser vi frem til ikke kun flere lastbiler på vejene, men også flere af de grønne, som kan bidrage til en mere bæredygtig transportsektor,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om salget af varebiler, lastbiler og busser i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk
Tredje kvartal af 2024 ender samlet set på et stabilt niveau. Der blev i alt solgt 5.632 varebiler i løbet af kvartalet, hvilket er på helt samme niveau med tredje kvartal sidste år. På trods af det samme antal solgte varebiler er salget år til dato stadig 15,4 procent højere end samme periode sidste år, med 21.090 indregistrerede varebiler i 2024 mod 18.276 året før. De stærke resultater tidligere på året har været med til at sikre en positiv udvikling gennem 2024.
I tredje kvartal af 2024 er andelen af dieseldrevne varebiler faldet til 75 procent, et fald på 6,8 procentpoint. Elvarebiler har derimod øget deres andel med 3,7 procentpoint til 13,8 procent. Benzin- og plug-in hybridvarebiler har også set små stigninger, mens MHEV og hybridvarebiler har oplevet mindre tilbagegange.
I tredje kvartal af 2024 har der været små ændringer i fordelingen af varebilernes vægtklasser. Andelen af de letteste varebiler (op til 2.500 kg) er faldet med 2,7 procentpoint og udgør nu 22 procent af markedet. Den mellem-tunge vægtklasse (2.501-3.490 kg) er fortsat den største og har øget sin andel med 2,9 procentpoint til 54,9 procent. Varebiler i den tungeste klasse (over 3.491 kg) er stort set uændret med en lille tilbagegang på 0,25 procentpoint og udgør nu 23,2 procent af det samlede salg.
I tredje kvartal af 2024 har lastbilsalget oplevet en blandet udvikling med både fremgang og tilbagegang. I alt blev der solgt 895 lastbiler i løbet af kvartalet mod 1.388 i samme periode sidste, et tilbagefald på 35,6 procent. Trods tilbagegangen ligger salget år til dato kun 2 procent lavere end sidste år. Med i alt 3.812 solgte lastbiler i 2024 mod 3.891 i samme periode sidste år, viser markedet en stabilitet, selvom kvartalet har været præget af et samlet fald.
I tredje kvartal udgjorde diesellastbilerne 87,4 procent af de nyregistrerede lastbiler, hvilket er et fald på 5,5 procentpoint sammenlignet med samme periode sidste år. El-lastbilerne har derimod oplevet en stigning og udgjorde 11,9 procent af salget i kvartalet, en stigning på 5,3 procentpoint i forhold til tredje kvartal 2023.
I tredje kvartal af 2024 fortsatte lastbiler i den tunge vægtklasse (over 24 ton) med at dominere markedet, hvor de udgjorde 61,5 procent af de nyregistrerede lastbiler. Dette er dog et mindre fald på 1,2 procentpoint i forhold til samme periode sidste år, hvilket tyder på en lille tilbagegang i interessen for de tungeste lastbiler. Lastbiler i den mellemtunge vægtklasse (16-24 ton) oplevede også en nedgang og står nu for 22,4 procent af salget, et fald på 2,3 procentpoint. Til gengæld steg andelen af de letteste lastbiler (op til 16 ton) til 16,1 procent, hvilket er en stigning på 3,4 procentpoint sammenlignet med sidste år.
Tredje kvartal af 2024 har været præget af en betydelig tilbagegang i bussalget, med et fald på 53,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år. I alt blev der solgt 89 busser i løbet af kvartalet, hvilket er 103 færre end sidste år. Til trods for dette tilbagefald er år til dato resultatet stadig positivt. Der er indtil videre indregistreret 440 busser i 2024, hvilket er en stigning på 16,4 procent i forhold til de 378 busser, der blev solgt i samme periode sidste år. Bussalget har således set fremgang tidligere på året, selvom tredje kvartal har været udfordrende.
Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk
Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.
Gengivelse af tekst: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk