Selvom der kom færre nye vare- og lastbiler på vejene i februar, steg el-andelen blandt både vare- og lastbiler med henholdsvis 11,3 og 3,8 procentpoint.
Februar 2025 bød på 1.865 nye varebiler, hvilket er 279 færre end samme måned i 2024, hvor der blev indregistreret 2.144 varebiler, svarende til et fald på 13 procent viser tal fra bilstatistik.dk. Tilbagegangen skal dog ses i lyset af, at februar sidste år havde en ekstra dag grundet skudår. El-varebilerne udgjorde 21,9 procent af de samlede indregistreringer i februar måned. Det svarer til en stigning på 11,2 procentpoint, idet el-varebilerne udgjorde 10,7 procent af de nye varebiler i februar sidste år.
“El-varebilerne udgør en stadig større del af markedet, og det er positivt at se, at andelen stiger. I februar var det mere end hver femte nye varebil, der kørte på el, hvilket er en positiv udvikling. Vi glæder os til at følge den videre udvikling,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I februar 2025 blev der indregistreret 386 lastbiler, hvilket er 23 færre end i februar 2024, hvor der kom 409 nye lastbiler på vejene, svarende til et fald på 5,6 procent. Diesel-lastbilerne tegner sig stadig for langt størstedelen af markedet, men el-lastbiler udgjorde 10,9 procent af de nyregistrerede lastbiler i februar, hvilket er en stigning fra sidste år. Samlet set er der i årets første to måneder registreret 830 lastbiler, en beskeden fremgang på 1 procent i forhold til samme periode sidste år.
“Lastbilsalget har holdt et stabilt niveau i begyndelsen af 2025, og det er positivt at se en voksende andel af el-lastbiler. Selvom diesel stadig dominerer markedet, viser udviklingen, at flere aktører begynder at vælge elektriske alternativer. Hvis omstillingen for alvor skal accelereres, kræver det dog fortsat klare incitamenter og investeringer i den nødvendige infrastruktur,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om salget af varebiler, lastbiler og busser i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk
I februar 2025 blev der solgt 1.865 nye varebiler, hvilket er 279 færre end i februar sidste år, hvor der blev indregistreret 2.144 varebiler - en tilbagegang på 13 procent. Faldet skal dog ses i lyset af, at februar 2024 havde en ekstra dag på grund af skudår i 2024.
409 af de nyregistrerede varebiler var eldrevne i februar 2025, hvilket svarer til 21,9 procent af salget. Det er en markant udvikling i forhold til samme måned sidste år, hvor el-andelen lå på 10,6 procent. Samtidig er dieselvarebilernes dominans svækket, da deres andel er faldet med 13,2 procentpoint sammenlignet med februar sidste år.
Varebiler i den letteste kategori (op til 2.500 kg) udgjorde en mindre del af salget i februar 2025 sammenlignet med samme måned sidste år. Andelen faldt fra 19,1 procent i februar 2024 til 16,5 procent i år, svarende til et fald på 2,6 procentpoint. Omvendt har de mellem-tunge varebiler (2.501 - 3.490 kg) øget deres andel og udgjorde 57,8 procent af markedet, en fremgang på 4,1 procentpoint. De tungeste varebiler (over 3.491 kg) har oplevet en mindre tilbagegang og står nu for 25,8 procent af salget mod 27,3 procent sidste år, som svarer til et fald på 1,5 procentpoint.
Februar bød på 386 nye lastbiler, hvilket er et fald på 5,6 procent sammenlignet med samme måned i 2024, hvor der blev indregistreret 409 nye lastbiler. De samlede indregistreringer for lastbilerne for årets første to måneder ligger dog en smule over niveauet fra 2024 med 830 solgte lastbiler, en stigning på 1 procent i forhold til samme periode sidste år.
42 nye el-lastbiler kom til i februar måned, hvilket er en stigning fra 29 el-lastbiler i februar 2024. Det betyder, at el-lastbilerne nu udgør 10,9 procent af de nyregistrerede lastbiler mod 7,1 procent året før. Samtidig blev der indregistreret 7 gasdrevne lastbiler. Diesel-lastbilernes andel faldt fra 92,9 procent til 87,3 procent, men de dominerer fortsat det samlede lastbilsalg.
Lastbilsalget i februar 2025 viste en markant fremgang for de letteste lastbiler (op til 16 ton), som udgjorde 16,1 procent af markedet - en stigning på 8,2 procentpoint sammenlignet med februar i 2024. Omvendt faldt andelen af mellem-tunge lastbiler (16-24 ton) til 27,7 procent, hvilket er 3,6 procentpoint lavere end året før. De tunge lastbiler (over 24 ton) fastholdte fortsat den største markedsandel, men deres andel blev reduceret fra 60,9 procent til 56,2 procent i forhold til sidste år, hvilket svarer til en tilbagegang på 4,7 procentpoint.
I februar 2025 blev der indregistreret 29 nye busser i Danmark, hvilket er en mindre stigning på 11,5 procent i forhold til februar sidste år, hvor der blev registreret 26 busser. Samlet set er der i årets første to måneder solgt 80 busser, hvilket er 22,3 procent færre end i samme periode sidste år. Bussalget svinger ofte fra måned til måned, da markedet er præget af større enkeltordrer og færre samlede registreringer sammenlignet med andre køretøjskategorier.
Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk
Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenester og biludlejning.
Gengivelse af tekst: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk