78,7 procent af af bilsalget i maj var elbiler, og andelen blandt private var endnu højere. Hvis udviklingen skal fortsætte, og en ny regering reelt skal være den grønneste nogensinde, skal afgiften på elbiler afskaffes.
Maj måned bragte 19.092 nyregistrerede biler til de danske veje. Det er en lille stigning på 6,4 procent sammenlignet med markedet i maj sidste år, hvor der blev indregistreret 17.946 nye biler. År til dato er der indregistreret 79.546 nye personbiler i Danmark, hvilket er 12,9 procent over niveauet fra 2025. Maj måned bød også på 15.020 nye elbiler. Det betyder, at elbilandelen nu er 78,7 procent totalt og 95,8 procent for privatpersoner.
“Det grønne bilsalg bliver ved med at sætte rekorder. Det er særligt den delvise afgiftsrabat på elbiler samt et bedre udbud af elbiler, der gør, at det går hurtigt lige nu,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Afgiften på elbiler står til at stige markant. En gennemsnitlig elbil vil stige 160.000 kr. i afgift i de kommende år, og det vil få danskernes interesse for elbiler til at falde dramatisk. Det skal en ny regering gøre noget ved.
“Man kan ikke kalde en ny regering for den grønneste nogensinde, hvis ikke man afskaffer registreringsafgiften på elbiler helt. Jeg glæder mig over at flere partier i valgkampen og i regeringsforhandlingerne har støttet en afskaffelse af afgiften på elbiler. Det skal der leveres på i den kommende folketingsperiode,” siger Mads Rørvig.
Regeringen har netop fremlagt Klimastatus og -fremskrivning 2026, der viser, at Danmark står til at nå klimamålet i 2030. En væsentlig del af forklaringen findes på transportområdet, hvor særligt den hastige elektrificering af personbilerne bidrager til lavere udledninger.
“Det er elbilerne, der gør, at vi når Danmarks klimamål, og det vil være kulsort at stoppe den udvikling med skattestigninger på elbiler. Men det handler ikke kun om klima. I en verden, der forandrer sig hastigt omkring os, er energiuafhængighed blevet afgørende. Elbiler gør Danmark mindre afhængig af olie fra verdens brændpunkter. Derfor bør afgiften på elbiler helt afskaffes, så vi kan udnytte det fulde potentiale – både for klimaet og for Danmarks handlefrihed,” siger Mads Rørvig.” siger Mads Rørvig.
Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om bilsalget i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk.
| Mærke | Model | Antal |
| Tesla | Model Y | 1.030 |
| Skoda | Enyaq iV | 912 |
| Skoda | Elroq | 875 |
| Toyota | C-HR+ | 806 |
| Tesla | Model 3 | 720 |
| Xpeng | G6 | 460 |
| Volkswagen | ID.4 | 458 |
| Citroen | C5 Aircross | 440 |
| Audi | Q4 e-tron | 388 |
| Toyota | Urban Cruiser | 382 |
Kilde: bilstatistik.dk
Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: Mobility Denmark
Videregivelse af tal og datamateriale fra pressemeddelelsen må kun finde sted med henvisning til Bilstatistik.dk.
Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenester og biludlejning.
Gengivelse af tekst: Mobility Denmark
Videregivelse af tal og datamateriale fra pressemeddelelsen må kun finde sted med henvisning til Bilstatistik.dk.