Nyheder / EU 27. maj 2026

200.000 nye elbiler i EU i april

image description

For 3 år siden var andelen af elbiler i EU 11,8 procent, men nu er mere end 20 procent af de nye biler i EU elektriske. Danmark ligger stadig i front med en andel på knap 82 procent, men EU er på vej efter. 

Der var fremgang i bilsalget i EU i april måned, hvor der blev indregistreret 972.314 nye personbiler. Det er en fremgang på 5,1 procent sammenlignet med april 2025, hvor antallet af nyregistreringer lå på 925.324 køretøjer. I Danmark var der også fremgang i april. I løbet af måneden blev der indregistreret 16.754 nye biler, hvilket svarer til en stigning på 10,8 procent sammenlignet med samme måned sidste år. År til dato er der blevet indregistreret 3.794.280 nye biler i EU, og det er på niveau med antallet af registreringer sidste år, med en stabil udvikling på 4,2 procent.

“Bilmarkedet i EU udviser gode og stabile resultater i øjeblikket, og det er et rigtigt godt udgangspunkt for udvikling og omstilling i branchen. I Danmark oplever vi også, at markedet er rigtigt stærkt og har været det gennem en længere periode,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Elbiler sætter strøm til foråret i EU

Elbilerne får gradvist bedre fat i det europæiske bilmarked, og i april 2026 blev der indregistreret 200.117 nye elbiler. Det er en stigning i antallet af elbiler på 37,7 procent. Det betyder også, at elbilerne udgjorde 20,6 procent af det samlede antal nyregistreringer i EU. Danmark ligger fortsat i front i EU med den højeste elandel på blandt medlemslandene. I april var 81,9 procent af de danske nyregistreringer elektriske, da 13.721 nye elbiler kom til de danske veje.

“Elbilerne har efterhånden bidt sig fast i EU, hvor hver femte nye bil, der bliver registreret i øjeblikket, er elektrisk. Det er dog ikke alle medlemslandene, der er lige godt med i udviklingen. I Spanien, hvor der bliver indregistreret mange biler, ligger elandelen på 9,1 procent og trækker derfor gennemsnittet ned. Erfaringerne fra Danmark viser dog, at det kan gå enormt stærkt, men de rette rammevilkår. For blot fire år siden var elektrificeringen i Danmark på samme niveau som Spanien nu, og det understreger hvor vigtigt en stærk og permanent incitamentsstruktur er for den grønne omstilling,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Yderligere oplysninger

Citater mv.
Mads Rørvig
Adm. direktør
Data mv.
Kristine Bonnerup Vind
Kommunikationschef

FAKTA

Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020 og prisen for disse biler var over 900 milliarder kroner.

Kildeangivelse

Mobility Denmark, ACEA

Pressefoto

Klik her