Registreringsafgiften skal revurderes i 2025, og det er en oplagt mulighed for at skabe en mere gennemsigtig og effektiv bilbeskatning. Mobility Denmark foreslår at fjerne registreringsafgiften på elbiler og i stedet beskatte ejerskab og brug med henblik på at sikre en grønnere bilpark og mindre bureaukrati.
Den nuværende bilbeskatningsmodel lægger op til, at registreringsafgiften på elbiler kommer til at stige betydeligt fra 2026 og skal derfor revurderes i 2025. Der er nu en politisk mulighed for at sikre en grønnere fremtidig bilpark og skabe en smartere og mere transparent bilbeskatning ved permanent at fjerne registreringsafgiften på elbilerne. Mobility Denmark forventer, at der vil være over 1,6 millioner elbiler på de danske veje i 2030 under forudsætning af, at afgifterne ikke stiger. Til sammenligning er der godt 380.000 elbiler på de danske veje i dag. Det forventes, at en potentiel afgiftsstigning vil bremse udviklingen markant, som det blandt andet er set i nabolandene.
Den nuværende værdibaserede registreringsafgift er uigennemsigtig og administrativt tung for både private virksomheder og offentlige myndigheder. Mobility Denmark vurderer, at omkring 250 offentlige stillinger er dedikeret til opgaver relateret til værdifastsættelse af biler og de juridiske processer, der følger med. En afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler indebærer derfor betydelige besparelser for både staten og erhvervslivet ved at reducere de administrative byrder.
Mobility Denmark foreslår en ny model, hvor bilerne i stedet beskattes gennem en højere ejerafgift, særligt for elbiler, samtidig med at man indfører en vejafgift. På den måde beskattes brugen af bilerne og ikke selve erhvervelsen. Vejafgiften, som med tiden kan omdannes til roadpricing, kan desuden også afhjælpe udfordringerne med trængsel i og omkring storbyerne. Med den nye model, vil forbrugerne ikke komme til at betale mere samlet set.
Det er vigtigt, at vi fortsat prioriterer elbilerne fra politisk side, så den grønne omstilling af den danske bilpark ikke vender eller går i stå. Politikerne bør samtidig gribe muligheden for at simplificere afgiftssystemet til gavn for både forbrugere, myndigheder og branchen.